1. خانه
  2. مقالات
  3. ریمپ
  4. زبان برنامه نویسی ایسیو

زبان برنامه نویسی ایسیو

ای سی یو زبان برنامه نویسی ای سی یو (ECU Programming languages)
ای سی یو نیز همانند تمامی میکروچیپ ها برای انجام کار خاص خود نیاز به برنامه نویسی دارد که برنامه نگارش شده توسط دستگاهی به نام پروگرامر به ای سی یو متتقل می شود. اکثر زبان های برنامه نویسی سطح پایین یا مشتقات زبان برنامه نویسی C می باشند یا بسیار به آن شبیه هستند. پس برای برنامه نویسی ای سی یو می توان از زبان برنامه نویسی C کمک گرفت.
برای این کار ابتدا باید به برنامه نویسی برای میکروچیپ ها تسلط داشت و سپس به صورت کامل با میکروچیپ مورد نظر (ECU) آشنا بود. برای آشنایی با میکروچیپ از راهنمای آن که به اصطلاح دیتاشیت (Datasheet) گفته می شود استفاده می گردد. در دیتاشیت ها معمولا مدار داخلی, پایه های ورودی و خروجی, نحوه اتصال به مدار های دیگر, میزان ولتاژ و آمپاژ مورد نیاز و موارد مهم دیگر نوشته می شود.
به خاطر محرمانه بودن برنامه های ای سی یو هیچ شرکتی حاضر به پخش کدهای مربوطه نیست. توجه بسیاری داشته باشید که هرگونه اشتباه کوچک در برنامه نویسی ای سی یو ممکن است به قیمت فاجعه ای بزرگ تمام شود, پس در انجام آن دقت و آزمایش های فراوانی مورد نیاز است.

بهبود عملکرد ای سی یو به بهبود عمکلرد خودرو منتهی خواهد شد. برای تغییر در عمکرد می توان سه روش کلی را به کار برد: افزودن قطعات سخت افزاری به برد ای سی یو، تغییر در برنامه ای سی یو، تغییر در نقشه داده ها.
برای تصحیح دستورهای ای سی یو می توان قطعات سخت افزاری را به ورودی یا خروجی ای سی یو اضافه نمود تا با تغییر در این اطلاعات، عملکرد خودرو تغییر یابد. به عنوان مثال می توان به صورت سخت افزاری اطلاعات مربوط به سنسور اکسیژن (میزان اکسیژن در هوای ورودی یا خروجی) را کم نمود تا میزان سوخت کمتری هم به موتور تزریق گردد.
برنامه های ای سی یو نیز مانند هر برنامه کامپیوتری دیگر دارای دستورها ، توابع و متغیرهای خاصی است که با تغییر در این برنامه ها می توان عمکرد ای سی یو را تغییر داد. مثلا با تغییر در متغیرها و خطوط فرمان مربوط به دریچه گاز، آن را در اختیار خود گرفت. نوشتن و خواندن بر میکرو کنترلرها با دستگاه های خاصی به نام پروگرامر انجام می گیرد. البته در روش های جدیدتر نیازی به جدا کردن پروگرامر و قراردادن آن بر روی پروگرامر نیست بلکه با اتصال به برد ای سی یو می توان بر روی آن نوشت یا از روی آن خواند.
روش بعدی که شاید ارزان ترین و ساده ترین روش برای تغییر در عملکرد ای سی یو است، تغییر در نقشه داده ها (Map Data) می باشد. نفشه داده ها به منظور جرقه زنی در موتور به کار می رود. این نقشه را که با سه متغییر دور موتور، بار بر روی موتور و درجه جرقه زنی مشخص می گردد، می توان به صورت نمای گرافیکی زیر نمایش داده شود. در این نقشه درجه جرقه زنی بر اساس دو متغیر دیگر تعیین می گردد.

قبل از اینکه در مورد نحوه برنامه ریزی در ECU مطالبی عنوان گردد بهتر است که ساختار ECU کمی تشریح شود تا معانی فوق راحت تر درک گردند. در واحد کنترل موتور یا همان ECU قسمت های مختلفی وجود دارد که هر کدام دارای مدارهای الکترونیک خاصی می باشند. یکی از مهمترین قسمت ها از دیدگاه تعمیرات و تیونیگ ماشین حافظه ای در ای سی یو می باشد که مسوول ذخیره اطلاعات در جداول خاصی است. با تغییر در این جداول در واقع برنامه از پیش تعریف شده بوسیله کارخانه را تغییر می دهید و نتیجه آن تغییر قدرت و سرعت ماشین (که معمولا به منظور افزایش آن فاکتورها می باشد) است. این چیپست معمولا از نوع EEPROM (مخفف Electronically Erasable Programmable Read Only Memory) می باشد و در حالت عادی قابل تغییر نیست و باید یا آن را از برد جدا نمود و با دستگاه پروگرامر دوباره برنامه ریزی کرد و یا با استاندارد OBD (مخفف On Board Diagnostics‎) که به این منظور توسعه یافته، بدون جدا کردن از روی مدار، با رابط و نرم افزار خاص خود برنامه ریزی نمود. در زیر نمونه از EEPROM نمایش داده شده است.

فلش کردن یا پروگرام کردن ECU که به معنای عام تغییر این جداول و در نتیجه تغییر نحوه برخورد ای سی یو با داده های دریافتی می باشد. البته معنی فلش کردن در حال حاضر بیشتر همان پاک کردن برنامه فعلی و ریختن دوباره برنامه اصلی کارخانه است که اگر در برنامه فعلی خللی ایجاد شده باشد به این وسیله برطرف می گردد.
برای برنامه ریزی یا فلش کردن ای سی یو، شما می توانید از نرم افزارهای متعددی استفاده نمایید. البته اگر بخواهید که برنامه اصلی کارخانه را بازنویسی کنید به فایل آن برنامه که معمولا با فرمت hex یا bin یا srf می باشد، نیاز دارید. یک سایت جامع از فایل های اصلی کارخانه (ROM) نیز در ادامه ذکر گردیده است. در این باره ابزاری نیز آمده است که فقط کار فلش کردن ای سی یو را انجام داده و با برنامه های داخلی خود، ای سی یو را به حالت کارخانه برمی گرداند.

دسته‌ها



آخرین مقالات

شاید برای شما مفید باشد

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید