1. خانه
  2. مقالات
  3. ریمپ
  4. ریمپ چیست ؟

ریمپ چیست ؟

ریمپ چیست؟

ریمپ ایسیو (Remap ECU) تنطیماتی نرم افزاری است که به جای نرم افزار موجود روی  ECU خودرو قرار می گیرد.  ریمپ، خودرو را برای رسیدن به حداکثر راندمان آماده می کند. مپ ایسیو به طور کامل موتور خودرو را تحت کنترل دارد و وقتی ریمپ ایسیو جایگزین آن شود تاثیرات بسیار چشمگیر و محسوسی در شتاب، مصرف سوخت، ناک و . . . ایجاد خواهد شد.

ECU ایسیو، یک رایانه کوچک است که کارکرد موتور را کنترل می کند. سازندگان خودرو از طریق تنظیم نرم افزار ایسیو موتور را کالیبره می کنند. این تنظیمات قبل از عرضه وسیله نقلیه در بازار انجام میشود.

در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی، قوانین و محدودیت ها و کیفیت متفاوت سوخت در نظر گرفته شود که این کار با ریمپ ایسیو امکان پذیر است. ریمپ می تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت سوخت کشورهای مختلف سازگار کند، بنابراین بعد از ریمپ مصرف سوخت کاملا بهینه شده و کاهش خواهد داشت ، شتاب خودرو بهتر می شود و ناک هم رفع می گردد.

ریمپ ایسیو چگونه باعث بهبود عملکرد خودرو می شود؟

ریمپ به مهارت و تکنیکی گفته می شود که در طی آن با اصلاح نرم افزار ایسیو، توان استخراج شده از موتور افزایش می یابد. از علم ریمپ می توان برای رفع ایرادات نرم افزاری خودرو نیز استفاده کرد.

در این فرایند ابتدا برنامه فابریک خودرو خوانده می شود. سپس با در نظر گرفتن شرایط کاری موتور تغییرات لازم بر روی برنامه اعمال می شود. و ایسیو مجدداً برنامه ریزی می گردد. خودرو با برنامه ریزی جدید تست می گردد تا عملکرد موتور مورد بررسی قرار گیرد.

ضمنا برنامه فابریک خودروی مشتری نیز در آرشیو کاراکال حفظ می گردد.

انجام ریمپ فرایندی نرم افزاری می باشد یا سخت افزاری؟

بسته به نوع موتور ایسیو خودرو از سه طریق امکان پذیر است:
–      از پورت OBD (سوکت دیاگ)

  • از طریق پین ( مشهور به کاتگ)
  • از طریق اتصال به برد ایسیو:
    • روش جیتگ Jtag
    • روش چیپ تیونینگ (مخصوص ایسیوهای بوش 3 زانتیا 1800 و پارس ELX و بوش MP5.2 زانتیا2000)

به جز روش آخر ، در سایر موارد احتیاجی به باز شدن ایسیو نیست.

ایرادات نرم افزاری خودرو چیست؟

هر عاملی که موجب بروز رفتارهای نامطلوب در عملکرد خودرو گردد ایراد نرم افزاری می باشد. توجه داشته باشید تشخیص ایراد نرم افزاری از ایرادات برقی و مکانیکی کار راحتی نمی باشد. برای مثال لرزش درجای موتور ناشی از خرابی دسته موتور (ایراد مکانیکی)، خرابی انژکتور یا ضعف شمع (ایراد برق و الکترونیکی) و نهایتاً ایراد نرم افزاری که با اصلاح دور درجا برطرف می گردد.

چند نمونه ایراد نرم افزاری را مثال می زنید؟

  • تأخیر پدال گاز در ایسیوهایی که دارای پدال برقی می باشند.
  • کپ کردن یا مکث خودرو در دورهای پایین.
  • بالا بودن دمای روشن شدن فن که موجب نگرانی مالک می گردد.
  • ضعف کشش دور میانی.
  • عدم رعایت نسبت صحیح AFR در جهت تامین راندمان بیشتر.
  • پدیده ناک (که به غلط به صدای سوپاپ مشهور است.) به دلیل تنظیم غلط نرم افزار ایسیو.
  • پدیده میسفایر Miss Fire ( احتراق ناقص ناشی از کیفیت پایین سوخت.)
  • خطای بیهوده فرسودگی کاتالیزور P0420.
  • چوب شدن ترمز خودرو

چرا اول خود کارخانه ایسیو را ریمپ نکرده است؟

اولاً ایسیو در کارخانه تنظیم نمی شود. و توسط تأمین کننده برای خط تولید ارسال می گردد. (برای مثال شرکت کروز و سازه پویش و غرب استیل جزء تامین کنندگان خط خودروهای داخلی می باشند.)

ثانیاً تامین کنندگان موظف هستند برنامه ایسیو را بر اساس استاندارد آلایندگی دیکته شده کالیبره کنند. برای مثال وقتی استاندارد یورو5 الزامی می گردد. تامین کننده موظف است برنامه ایسیو را بر این اساس تنظیم کند.

ثالثاً تاکنون موارد بسیاری پیش آمده که کارخانه با فراخوان خودروها اقدام به برنامه ریزی مجدد خودرو در جهت رفع ایرادات نرم افزاری نموده است. (برای مثال، فراخوان چوب شدن ترمز در خودروهای 206 و پارس اتوماتیک سال 90 ، فراخوان اصلاح برنامه برای دریچه گاز در خودروهای 206 غرب استیل سال 95 و… .)

پس ایراد تنظیم کارخانه ای ایسیو چیست؟

از دو جهت بر کالیبراسیون ایسیو توسط تامین کنند گان داخلی ایراد وارد است:

دلیل اول که آنها را مقصر نمی دانیم، استفاده از موتورهایی است که اساسا تنظیم یورو5 ندارند. در حقیقت موتورهای ما مانند موتور XU7 که از اساس متعلق به سال 1988 میلادی می باشد از لحاظ پایه دچار ضعف است. این ایراد بر سایر موتورهای ایرانخودرو و سایپا نظیر آریسان، زامیاد نیز وارد است.

دلیل دوم که وجود دارد کالیبراسیون این ایسیوها با بنزین اکتان بالا (بنزین سوپر) است. این در حالیست که در خود کلان شهر تهران بنزین سوپر به راحتی در دسترس نیست چه برسد به شهرستانها! از طرفی قیمت آن ازاد است و با توجه به شرایط اقتصادی خیلی از مالکان به دنبال آن نمی روند.

در صورت استفاده از بنزین معمولی چه اتفاقی برای خودروها می افتد؟

بنزین معمولی تهران از کیفیت بهتری نسبت به بنزین شهرستانها بر خوردار است و همین موضوع می شود رانندگان در سایر شهرها شاهد افت توان و کشش باشند یا در برخی موتورها خطای میسفایر (احتراق ناقص) را شاهد باشیم.

موضوع مهمتری که وجود دارد ما در شهر تهران هم در شاهد پدیده ناک هستیم. آن هم در خودروهای کمتر از یک سال کارکرده. این هم دلیل دیگریست بر عدم کالیبراسیون صحیح موتورها.

چگونه ریمپ موجب افزایش راندمان موتور می گردد؟

با تصحیح نسبت سوخت به هوا AFR و تنظیم آن بر اساس ماکسیمم توان و اصلاح زمان جرقه (آوانس) و رعایت برخی نکات (که در دوره ها آموزش داده می شود.) توان خودرو بدون هیچ فشاری افزایش می یابد.
مباحث آموزشی دوره ها را در لینک زیر دنبال کنید:

مباحث آموزشی

آیا ریمپ برای خودرو مضر است؟

این سوال از دو جهت باید بررسی شود. اول آنکه موتور به لحاظ سلامت در چه شرایطی به سر می برد؟ طبیعتاً یک شخص ریمپ کننده حرفه ای، موتوری که روغن سوزی دارد را ریمپ نمی کند!

نکته دوم نگهداری غیر اصولی است. بعضی از مشتریانی که به کاراکال مراجعه می کنند، توقع دارند همه مشکلات خودرویشان با ریمپ برطرف شود! چطور ممکن است که موتوری که بد نگهداری شده با ریمپ عین روز اول شود؟

همانطور که دو خودرو با یک موتور مشترک و یک سال ساخت عین همدیگه راه نمی روند، طبیعتاً ریمپ هر خودرو هم نتایج متفاوتی دارد. عدم تجربه و نگهداری صحیح نتایج متفاوتی را به همراه دارد.

مهمترین نتایج ریمپ را در چه حوزه هایی مشاهده می شود؟

افراد از چند جهت می توانند برای ریمپ مراجعه کنند:

1) رفع ایرادات نرم افزاری (تاخیر پدال ، صدای ناک ، خطاهای زائد ، اصلاح دمای فن )

2) اصلاح و ارتقا موتور متناسب با تجهیزات افتر مارکت نظیر هدرز ، کیت مکش، میل سوپاپ تقویتی ، توربو آپگرید و… .

3) اصلاح مصرف سوخت

ریمپ چه تاثیری بر روی خودرو دارد؟

با تغییر ریمپ موتور و ریمپ ایسیو هم توان خروجی بیشتری از موتور گرفت و هم کاهش مصرف سوخت را شاهد باشیم.

فرض کنید که شما نیاز به شتاب گیری خودرو دارید. معمولا زمانی که دریچه گاز به طور کامل باز می گردد و دور موتور بالا می رود. در ریمپ، پارامتر های سوخت و جرقه را فقط در دورهای بالا و زمان شتابگیری تغییر داد و در ناحیه دور آرام و حالت کروز تغییری در سوخت و افزایش پارامتر ها نداشت.

تمامی پارامتر های عملکردی ایسیو در جدول های جداگانه ای وجود دارد که میتوان این پارامترها را جداگانه تغییر داد. کاراکال تیونینگ با تکیه بردستاوردهای علمی توانایی تغییر تمامی این پارامترهای کنترلی موتور را دارد.

کاراکال تیونینگ با تغییر در جداول سوخت وجرقه می تواند افزایش قدرت موتور چشمگیری برای شما به ارمغان بیاورد.

برای اولین بار شرکت کاراکال تیونینگ توانایی تغییر سیستم متغییر سوپاپ VVT-VVTI-CVT-VANOS را دارد. که باعث می شود بر اساس تغییرات موتور و خواست مشتری منحنی جداول گشتاور و توان را تغییر داد.

مزایای ریمپ چیست؟

تغییر جداول بوست توربو شارژ و افزایش بوست توربو به منظور افزایش توان در محدوده عملکردی ایمن توربو شارژو راندمان بهینه به منظور افزایش توان موتور.

  • تغییر جداول سیستم متغییر منیفولد ورودی: با هدف تغییر جریان گردابه وچرخشی در دورهای مختلف موتور.
  • تغییر نواحی مختلف جداول توربو و spool mode :برای کاهش تاخیر توربو (lag) و وارد شدن زودتر توربو به زیر بوست.
  • رفع تاخیر پدال گاز (کپ دریچه گاز) بعد از ریمپ ایسیو:  با بازنگری جداول مربوط به پدال گاز و دریچه گاز و انجام ریمپ ایسیو تاخیر دریچه گاز به طور چشمگیری کاهش یافته و رانندگی را برای راننده لذت بخش می کند.

دسته‌ها



آخرین مقالات

شاید برای شما مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید